Een dag uit het leven van ... Cees bij de Leij
Publicatiedatum 26-05-2023, 10:44 | Laatste update 20-05-2025, 13:05
Cees bij de Leij, relatiebeheerder
Elke maand geven we een kijkje achter de schermen van 1 van onze relatiebeheerders, om te laten zien wat hen beweegt, hoe ze hun werk invullen en waar ze blij van worden. Dit keer een dag uit het leven van: Cees bij de Leij.
Bijna op de laatste dag van 2018 begon ik bij de Belastingdienst. Ik had net mijn opleiding Sportkunde afgerond. Want sporten doe ik graag: wielrennen, hardlopen en voetballen. Ik ben spits en heb bij veel clubs in het noorden gezeten, want daar ben ik geboren en getogen. Naast sporten help ik ook graag mensen. Ik was dus blij dat ik bij de BelastingTelefoon aan de slag kon gaan.

Er werd een zaadje geplant …
Een keer werd ik tijdens mijn dienst bij de BelastingTelefoon gebeld door iemand van Humanitas. Hij was blij met mijn uitleg en vroeg of ik dat onderwerp aan meerdere mensen wilde uitleggen. Ik werd me ervan bewust dat ik zoiets graag zou doen, maar dat dat niet bij mijn functie hoorde. Toen er een vacature voor een relatiebeheerder vrijkwam, hoefde ik niet lang te twijfelen. Hier kon ik doen wat tijdens het telefoongesprek met Humanitas naar voren kwam!
Relatiebeheerder Particulieren en relatiebeheerder Toeslagen
Ik begon als relatiebeheerder Particulieren in de regio Noord (Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel) en schreef daar een blog over. Dit werk beviel goed, vooral de betrokkenheid die ik kon tonen. Ik heb ervaring en affiniteit met toeslagen, maar hier kon ik niet zoveel mee doen als ik wilde. Toen er afgelopen zomer een vacature vrijkwam voor relatiebeheerder Toeslagen in 'mijn' regio Noord, wist ik dat ik deze kans moest grijpen. Hier heb ik veel aan de opgedane kennis tijdens mijn tijd bij de BelastingTelefoon, waardoor ik meer in de ondersteuning van dienstverlening kan brengen dan toen ik bij Particulieren zat. Het geeft veel voldoening minder zelfredzame mensen te helpen zodat ze de toeslagen krijgen waar ze recht op hebben.
Noaberschap
Ik werk met veel partijen samen die allemaal hetzelfde doel hebben: omzien naar en zorgen voor elkaar. Of op zijn Gronings: noaberschap. Dat is weleens lastig, omdat sommige doelgroepen lastig te bereiken zijn. Denk aan mensen die geen toeslagen aanvragen, maar er wel recht op hebben. Daarom is een goede samenwerking met partijen als gemeentes, bibliotheken en maatschappelijk dienstverleners zo waardevol. We organiseren onder andere regiobijeenkomsten om dit voor elkaar te krijgen. Op een regiobijeenkomst nodigen we meerdere overheidsorganisaties en maatschappelijk dienstverleners uit om elkaar te informeren en te netwerken. Dit draagt bij aan het continu verbeteren van de dienstverlening. Het is fijn dicht bij het vuur te zitten en mee te mogen werken aan een oplossing in plaats van alleen steeds te zeggen wat beter zou moeten.
Het is fijn dicht bij het vuur te zitten en mee te mogen werken aan een oplossing in plaats van alleen steeds te zeggen wat beter zou moeten.
Extern én intern verbindingen maken
Linkjes maken, verbindingen leggen. Dat is mijn specialiteit. Zowel binnen de Dienst Toeslagen als erbuiten. Doordat ik geworteld ben in het noorden, herken ik goed wat hier leeft en speelt. Door samenwerking kunnen er mooie verbindingen gelegd worden, zodat alles soepeler verloopt. Dit kan soms zelfs op individueel niveau. Ik had laatst in de provincie Groningen een kennismakingsgesprek met een nieuwe relatie: een maatschappelijk dienstverlener. Deze had een casus van een inwoner. De maatschappelijk dienstverlener wilde een bezwaar indienen, maar mailde een paar dagen na het kennismakingsgesprek deze casus eerst aan mij door. Vervolgens heb ik de casus intern voorgelegd. Er kon door mijn collega direct een aanpassing in het systeem doorgevoerd worden en hierdoor was een bezwaar indienen zelfs helemaal niet meer nodig.
Toeslagenservicepunten
Dienst Toeslagen wil voor laagdrempelige hulp bij toeslagvragen zorgen door in zo veel mogelijk gemeenten een toeslagenservicepunt te hebben. De mensen wonen in het noorden meer verspreid, omdat het een landelijker gebied is. Toch moeten óók de noordelingen hulp in de buurt kunnen vinden. Daar wil ik voor zorgen. Ik gebruik dan ook vaak het openbaar vervoer om naar partijen toe te gaan om contact leggen. Er zijn de afgelopen jaren al meerdere toeslagenservicepunten in mijn regio bijgekomen, maar in het noorden en op de Waddeneilanden is er nog steeds werk aan de winkel. Een regiobijeenkomst helpt, omdat ik dan contact kan leggen met meerdere partijen.
Tips van Cees
- Helpt u mensen met toeslagen? Kent u dan de Toeslagenkaart al? Die is heel handig om geprint erbij te hebben als u een inloopspreekuur hebt.
- Ik raad aan het toetsingsinkomen zo ruim mogelijk (naar draagkracht van de aanvrager) in te schatten. Liever dat uw cliënt geld terugkrijgt dan dat die moet betalen.
- Schrijf u in voor de nieuwsbrief en neem contact met de relatiebeheerder van uw regio op als u hulp nodig hebt. Dit kan allebei via relatiebeheer@toeslagen.nl.