Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Een dag uit het leven van...

Brenda Jacobs, Teamleider Relatiebeheer Belastingdienst

Elke maand geven we een kijkje achter de schermen van een van onze relatiebeheerders, om te laten zien wat hen beweegt, hoe ze hun werk invullen en waar ze blij van worden. Dit keer een dag uit het leven van de teamleider van de relatiebeheerders: Brenda Jacobs.

Ik ben teamleider Relatiebeheer sinds 2020. Daarvoor was ik zelf senior relatiebeheerder. Leidinggeven is een nieuw aspect voor mij en natuurlijk heb ik als teamleider heel andere uitdagingen dan als relatiebeheerder. Maar – en dat is misschien iets wat kenmerkend is voor mijn manier van werken – vanuit elke rol ben ik dienstverlenend bezig. Het is geweldig om samen met de mensen om mij heen iets te bereiken, en ik ga graag tot het uiterste om mijn team de ondersteuning te bieden om hun werk goed te doen. Met z’n allen helpen wij de hulporganisaties en de maatschappelijk dienstverleners. En daarmee indirect de burger. Dat is een fantastische reden om iedere dag uit bed te komen.

Momentum en draagvlak

Het wordt steeds duidelijker dat we als de Belastingdienst alle zeilen moeten bijzetten om dichter bij de mensen te komen en échte hulp te bieden. Daar krijgen we inmiddels ook steeds meer de ruimte en middelen voor, binnen de organisatie en van de politiek. Dat is niet altijd zo geweest. En wat daar dan ook de achterliggende redenen van mogen zijn, ik ben heel blij dat het momentum en draagvlak er nu is. We zijn al sinds 2015 aan de weg aan het timmeren, maar ik heb nu het gevoel dat wij met ons team van relatiebeheerders echte stappen kunnen maken. En dat is precies wat we allemaal héél graag willen.

“Ik ben heel blij dat het momentum en draagvlak er nu is”

Stella voor complexe problemen

We zijn bijvoorbeeld sterk betrokken bij het Stella-team, dat in het leven is geroepen om mensen met complexe (schuld)problematiek te helpen. Stella is de fictieve naam voor een belastingplichtige die dringend hulp nodig heeft. Een Stella-casus is altijd complex. Het kunnen schrijnende gevallen zijn, waarbij de situatie de betrokkenen volkomen boven het hoofd gegroeid is. Mensen die al jaren van het kastje naar de muur gestuurd worden. Of die de brievenbus het liefst willen dichtplakken om maar te voorkomen dat er nog meer aanslagen en herinneringen op de mat vallen. Gezinnen die geen enkele rekening meer kunnen betalen. Moeders met kinderen die een uithuiszetting boven het hoofd hangt.

Intern netwerk

Deze verhalen zullen sommige maatschappelijk dienstverleners niet vreemd in de oren klinken. Soms is het hun dagelijkse kost. Ook zij kunnen bij het Stella-team terecht om hun cliënten in nood beter te kunnen helpen. Wij hebben een groot intern netwerk en we onderzoeken alle mogelijkheden voor hulp op maat. We zoeken naar praktische en haalbare oplossingen, uiteraard binnen de geldende wet- en regelgeving.

“Bij goed relatiebeheer moet er sprake zijn van een wisselwerking”

Van fysieke bijeenkomst tot webinar

We kunnen het niet alleen. Alle input die we krijgen van onze relaties is meer dan welkom. Wij gaan aan de slag met deze signalen om onze processen te verbeteren. Bij goed relatiebeheer moet er sprake zijn van een wisselwerking. Dat maakte onze bijeenkomsten voor hulpverleners tot een succes: we konden leren van elkaar. We zaten dan ook echt met de handen in het haar toen corona uitbrak en er geen fysieke bijeenkomsten meer mogelijk waren. De webinars blijken een uitkomst, ook nu het wél weer mogelijk is om bij elkaar te komen. Het was in het begin nog even zoeken naar de vorm, maar het grote voordeel is dat ook bij een webinar interactie tussen ons en de deelnemers mogelijk is. En die vindt volop plaats tijdens de sessies.

Signalen op de juiste plek beleggen

Mijn dagelijkse werk bestaat uit veel ballen in de lucht houden. Ik heb elke dag contact met de relatiebeheerders, ik zorg dat ik op de hoogte blijf van alles wat er speelt, binnen en buiten de Belastingdienst. Ik haal signalen op en probeer ze op de juiste plek te beleggen. Ik houd me bezig met de organisatie en de presentatie van de webinars en de informatie die wordt geplaatst op Kennisnetwerk. Het Stella-proces neemt een deel van mijn tijd in beslag. Ik vergader en ik ben veel onderweg. Ja, zo lijkt het wel wat op een doorsnee kantoorbaan.

Manieren om mensen te helpen

Maar als ik even uitzoom, dan ben ik - samen met vele anderen – elke dag bezig met dingen te veranderen en te verbeteren. En dat geeft goeie energie. Het maakt dat ik op een verjaardagsfeestje best durf te vertellen dat ik bij de Belastingdienst werk. Want dan kan ik ook uitleggen wat we nu eigenlijk dóen. Dat het niet alleen maar kommer en kwel is, maar dat wij juist naar alle mogelijke manieren zoeken om mensen te helpen. En dan heb ik het vooral over de mensen die onze hulp het hardst kunnen gebruiken.