Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Samen ervoor zorgen dat mensen de toeslagen krijgen waar ze recht op hebben

Ook dit jaar heeft Dienst Toeslagen op verschillende manieren de dienstverlening verbeterd om mensen zo veel mogelijk gebruik te laten maken van hun recht op toeslagen. Daarbij is de hulp van intermediairs en maatschappelijk dienstverleners van groot belang geweest om ze te bereiken en te ondersteunen.

Mogelijk recht op zorgtoeslag

In de zomer van 2024 zijn door Dienst Toeslagen circa 150.000 burgers persoonlijk benaderd over hun mogelijke recht op zorgtoeslag in 2023. Meer dan een derde van hen heeft vervolgens alsnog zorgtoeslag aangevraagd. Dat heeft geleid tot € 80,3 miljoen extra uitgekeerde zorgtoeslag over 2023.

Directe ondersteuning van Dienst Toeslagen en de Belastingdienst

Mensen die moeite hebben met het online aanvragen of wijzigen van hun toeslagen, kunnen ook directe ondersteuning van Dienst Toeslagen en de Belastingdienst krijgen. Bijvoorbeeld bij 1 van de balies en steunpunten of via toeslagenservicepunten waarvan er steeds meer komen, zoals in bibliotheken. Ook kunnen maatschappelijk dienstverleners cliënten aanmelden voor extra hulp via direct contact met verschillende hulpteams van Dienst Toeslagen.

Mensen stimuleren toeslagen aan te vragen

Dienst Toeslagen wil in 2025 doorgaan met gerichte acties om mensen te stimuleren de toeslagen aan te vragen waar ze recht op hebben. Hebt u een cliënt die mogelijk recht heeft op een toeslag? Kijk dan op Kom ik in aanmerking voor een toeslag? en maak samen de proefberekening.

Bedankt en verbeterpunten

De hulp van maatschappelijk dienstverleners blijft onmisbaar. Wij zijn u zeer erkentelijk voor uw bijdrage. We kijken ernaar uit om in 2025 samen met u ervoor te zorgen dat mensen de toeslagen krijgen waar ze recht op hebben. Hebt u een verbeterpunt in de samenwerking met Dienst Toeslagen? Laat het ons weten door een mail te sturen naar relatiebeheer@toeslagen.nl.