Wat het MFO voor uw cliënt kan betekenen
Publicatiedatum 16-12-2024, 11:55 | Laatste update 27-05-2025, 11:56
Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt mensen, bedrijven en overheidsorganisaties bij het corrigeren van een fout in een registratie bij de overheid. Zoals een fout in een naam of een verkeerd inkomen. Als er een probleem is, zoekt het MFO de oorzaak en bedenkt een oplossing. Heeft uw cliënt een probleem met een overheidsregistratie? Dan kunt u die persoon naar het MFO doorverwijzen.
Hoe het MFO helpt
Zodra er een melding is gemaakt, start het MFO een onderzoek. Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek kan het MFO helpen door:
- de melder te informeren over de achtergrond en betekenis van een registratie als de registratie juist blijkt te zijn
- de melder de weg te wijzen naar de instantie die verantwoordelijk is voor de oplossing van het probleem
- contact op te nemen met de verantwoordelijke instantie als de melder er zelf niet uitkomt. Het MFO laat dan de registratie van een onjuist gegeven corrigeren. Verder laat het MFO de gevolgen en eventuele problemen die nog opgelost moeten worden in kaart brengen.
Melding maken
In principe kan iedereen van wie in Nederland een persoonsgegeven is geregistreerd een melding maken bij het MFO. Er is wel een belangrijke voorwaarde voor het indienen van een melding. De melder moet eerst contact hebben opgenomen met de instantie waar die persoon de fout heeft ontdekt of waar het probleem is ontstaan en die het toen niet heeft opgelost. Tenzij onduidelijk is welke instantie dat is. Het MFO kan zelf geen registratie wijzigen. De verantwoordelijkheid voor het wijzigen van gegevens blijft altijd bij de instantie die de gegevens beheert.
Contact opnemen of meer informatie
Hebt u een vraag of wilt u samen met uw cliënt een melding maken? Bel 088-9001000 of mail naar mfo@rvig.nl. Of bekijk de website of infographic.