Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Les 2: Invullen

2.1 Controleer de gegevens

Verzamel de benodigde gegevens voor het onderdeel woning en andere onroerende zaken:

  • adresgegevens van de onroerende zaken
  • WOZ-waardebeschikking
  • notariële aktes
  • overzicht erfpacht

Controleer de vooraf ingevulde gegevens en pas aan waar nodig.

2.2 Vul de open velden in

Bij een woning die is verkocht, vult u de verkoopprijs in min de verkoopkosten. Verkoopkosten zijn kosten die uw cliënt heeft gemaakt om de eigen woning te verkopen, zoals:

  • advies- en bemiddelingskosten
  • kosten voor het energielabel
  • makelaarskosten
  • taxatiekosten
  • advertentiekosten

Bij de aankoop van een woning, moet u de aankoopprijs van de gekochte woning invullen. De aankoopprijs is het koopbedrag van de woning minus de aankoopkosten. Aankoopkosten zijn:

  • advies- en bemiddelingskosten
  • bouwtechnische keuring
  • overdrachtsbelasting
  • makelaarskosten
  • notariskosten (voor de eigendomsakte en de inschrijving in het kadaster)
  • opleveringskeuring
  • taxatiekosten

Meer informatie vindt u op Eigen woning – welke kosten mag ik aftrekken? (opent in nieuw venster).

Tip!  Tips
  • Kosten die zijn gemaakt voor het doorhalen van de hypotheek op de verkochte woning zijn geen verkoopkosten. Deze kosten mag uw cliënt niet aftrekken.
  • Kosten voor de bouwtechnische keuring, notariskosten en overdrachtsbelasting zijn ook geen verkoopkosten.
  • Aankoopkosten zijn niet hetzelfde als financieringskosten. Financieringskosten zijn kosten die uw cliënt maakt om een hypotheek of lening te krijgen voor de koop van de woning. Deze kosten moet u invullen bij het onderdeel ‘Hypotheken en andere schulden’.
  • In de notarisnota staat welke kosten vallen onder de aankoopkosten.
Gelukt!  Hulpmiddel

Checklist Huis kopen of verkopen: uw aangifte en voorlopige aanslag (opent in nieuw venster).

Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.