Les 2: Bepaal samen op welke manier iemand uw cliënt het beste kan betalen
Voor het terugbetalen van het toeslagbedrag zijn er verschillende opties. Opties om het toeslagbedrag terug te betalen:
- Direct het hele bedrag betalen. Dit kan met de betaalinformatie die bij de brief zit. Betalen kan ook met iDEAL vanuit het Overzicht betalen en ontvangen.
- Met een standaard betalingsregeling als uw cliënt het bedrag niet in 1 keer kan terugbetalen. Uw cliënt betaalt het bedrag in maandelijkse termijnen terug, in maximaal 24 maanden.
- Met een persoonlijke betalingsregeling als uw cliënt de maandelijkse betalingsregeling niet kan betalen. Een persoonlijke betalingsregeling is alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen. We kijken dan naar de persoonlijke betalingscapaciteit van uw cliënt.
Let op!
Iemand die in maandelijkse termijnen terugbetaalt, moet rente betalen. Deze persoon betaalt rente vanaf de uiterste betaaldatum. Dit is 6 weken na de datum die op de beschikking staat. De periode waarover iemand rente moet betalen, loopt door tot de dag waarop het volledige toeslagbedrag is terugbetaald.
Bespreek deze opties met uw cliënt en bepaal samen welke betalingsoptie het best past bij de situatie van uw cliënt.
Tips
- Sinds 1 juni 2023 bestaat de acceptgiro niet meer. In plaats van een acceptgiro sturen we een brief betaalinformatie. In de betaalinformatie staan alle gegevens die nodig zijn om te betalen.
- Mensen die te veel toeslagen hebben ontvangen en dit niet of te laat terugbetalen, ontvangen de eerste keer een betalingsherinnering. Betalen zij dan nog niet? Dan krijgen zij een aanmaning en moeten zij extra kosten betalen. Lees meer over wat er gebeurt als iemand niet of te laat betaalt.
Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.