Post van Dienst Toeslagen: wij passen inkomens aan
Publicatiedatum 01-08-2025, 11:14 | Laatste update 01-08-2025, 15:20
Wij willen voorkomen dat mensen toeslag moeten terugbetalen. Daarom passen wij hun toeslagen aan, als wij bericht krijgen dat hun inkomen verandert.

In een brief aan uw cliënten vragen wij hen het aangepaste inkomen te controleren. En als het inkomen niet klopt dit zo snel mogelijk aan te passen. Dat kan in de app Toeslagen of via Mijn toeslagen.
De 1e brieven vallen vanaf 6 augustus op de mat. Wij vertellen u graag hoe u uw cliënten kunt helpen.
Wie krijgt een brief?
Eerder dit jaar hebben wij een aantal toeslaggerechtigden een brief gestuurd. Daarin vertelden wij hen dat we hun inkomen hebben aangepast.
We hebben in de brief aan uw cliënten gevraagd de nieuwe gegevens te controleren en aan te passen als dat nodig is. Als zij dat niet hebben gedaan, passen wij hun toeslag automatisch aan en sturen wij hen deze laatste brief.
Waarom passen wij het inkomen aan?
Als wij denken dat het inkomen van uw cliënten hoger is dan bij ons bekend is, passen wij het inkomen aan. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Meestal passen we het inkomen aan omdat we nieuwe informatie hebben gekregen. Van een werkgever bijvoorbeeld. Of van een uitkeringsinstantie. Maar het kan ook zijn dat we in de aangifte inkomstenbelasting van 2024 een ander inkomen hebben gezien.
Met het corrigeren van de toeslag willen we voorkomen dat uw cliënten achteraf toeslag terug moeten betalen.
Welke inkomens passen we aan?
Het aanpassen van het inkomen doen we voor het toeslagjaar 2025. En we passen het inkomen alleen aan als het hoger is geworden.
Het kan gaan om het inkomen van:
• de toeslaggerechtigde
• de partner van de toeslaggerechtigde
• medebewoners van de toeslaggerechtige als het over huurtoeslag gaat
Gevolgen voor de toeslag
Het aanpassen van het inkomen kan ervoor zorgen dat uw cliënten:
- minder toeslag krijgen door een lager jaarbedrag
- geen toeslag meer krijgen omdat zij het jaarbedrag al hebben gekregen
- te veel ontvangen toeslag moeten terugbetalen
Deze aanpassingen doen we verspreid over de rest van dit jaar. De 1e aanpassing gaat in op 22 september, de eerstvolgende uitbetalingsdatum. Hierover gaat de brief van 6 augustus.
Inkomen zo snel mogelijk aanpassen
In de brief staat voor welke datum uw cliënten moeten reageren. Maar laat hen in ieder geval binnen 4 weken na het ontvangen van de brief hun inkomen controleren en aanpassen als dat niet klopt. De 1e cliënten krijgen onze brief rond 6 augustus. Wij vragen hen hun aanpassing vóór 3 september te doen.
Het inkomen is aangepast: wat gebeurt er nu?
Doen uw cliënten hun aanpassing voor de uiterlijke datum? Dan maken wij met dit inkomen een nieuwe berekening van de toeslag. Rond 17 september krijgen uw cliënten een nieuwe beschikking.
Hebben uw cliënten het inkomen niet voor de uiterlijke datum aangepast? Ook zij krijgen dan rond 17 september een nieuwe beschikking. Daarin zullen zij zien dat we het inkomen uit de brief hebben gebruikt voor de nieuwe berekening.
Uw cliënten kunnen de nieuwe berekening van de toeslag ook zien in de app Toeslagen of in Mijn toeslagen.
Heeft uw cliënt hulp nodig?
U kunt namens uw cliënten bellen met het Direct Service Team. En uw cliënten kunnen zelf bellen naar 0800 - 0543 (gratis) voor vragen of meer hulp.
Meer weten?
- Lees hoe u inkomens aanpast op 'Pas uw inkomen aan'
- Check '3 tips: hoe voorkom ik dat ik mijn toeslag moet terugbetalen?'
- Bereken het toetsingsinkomen op 'Uw inkomen voor toeslagen berekenen'
- Meer uitleg over toeslagen in 2025