Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer
  • Weekeinduitgaven voor gehandicapten

    Belastingplichtige heeft een gehandicapte dochter die in een krachtens de Wet langdurige zorg geregelde intramurale inrichting verblijft (art. 20 UB IB 2001). Om de andere week verblijft de dochter bij belastingplichtige.

    Belastingplichtige is op leeftijd en niet meer in staat om haar dochter zelf uit de instelling op te halen en om haar terug te brengen. Belastingplichtige maakt gebruik van de dienst van een taxi.

    Is op grond van artikel 40, eerste lid, aanhef en onder b, URR IB 2001 toch € 0,23 per kilometer aftrekbaar?

10 reacties

  • Hallo, mijn excuses voor mijn late reactie. Wat Pieter zegt klopt niet. Deze aftrek is alleen maar mogelijk als het vervoer per auto door de belastingplichtige zelf plaats vind. Als de belastingplichtige de gehandicapte persoon dus met het openbaar vervoer, taxi of door een ander laat ophalen of wegbrengen kom je niet voor aftrek in aanmerking. In dit geval zijn dus de taxikosten en de kilometers niet aftrekbaar.

    • Citaat starten
      Redactie Kennisnetwerk
      geschreven op 1 September 2025 om 12:24

      Hallo, mijn excuses voor mijn late reactie. Wat Pieter zegt klopt niet. Deze aftrek is alleen maar mogelijk als het vervoer per auto door de belastingplichtige zelf plaats vind. Als de belastingplichtige de gehandicapte persoon dus met het openbaar vervoer, taxi of door een ander laat ophalen of wegbrengen kom je niet voor aftrek in aanmerking. In dit geval zijn dus de taxikosten en de kilometers niet aftrekbaar.

      Einde citaat

      Of de tekst van art. 40 lid 1 onder b Uitvoeringsregeling IB tot een onredelijke uitkomst zou leiden is hier de vraag betreffende de wel of niet aftrekbare vervoerskosten per taxi (€ 0,21 cq € 0,23 km). Hierover kan men van mening verschillen.

      Opvolgende rechtsuitspraken kunnen hierbij verschillen. De laatste uitspraak in dezen is van het Gerechtshof in Amsterdam met de volgende beoordeling. Zie: https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2019:4617

      Artikel 40 lid 1 onder b (Uitvoeringsregeling IB) dient volgens deze uitspraak grammaticaal geïnterpreteerd te worden. Naar de letter staat er inderdaad dat de kosten voor het vervoer per auto van de gehandicapte door de belastingplichtige aftrekbaar zijn. Daarbij slaat 'van de gehandicapte' op 'vervoer' en niet op 'auto'. Het hoeft dus niet te gaan om een auto van de gehandicapte zelf. De tekst van de regeling houdt ook niet in dat de auto van de belastingplichtige moet zijn. De letterlijke tekst van de regeling houdt wél in dat het vervoer per auto dient te geschieden.

      Bij andere vormen van vervoer (zoals een taxi of openbaar vervoer) zijn de kilometerkosten niet aftrekbaar. Dit volgt volgens het Gerechtshof Amsterdam uit de letterlijke tekst van de Uitvoeringsregeling Inkomstenbelasting. Zie uitspraak hierboven. Het hoeft overigens niet te gaan om de eigen auto. Als een auto wordt gehuurd of geleend van de buurman en er wordt een vergoeding betaald, zijn deze kosten aftrekbaar voor de gereden kilometers.

      De aftrekbaarheid van de weekenduitgaven gehandicapte bestaat uit 2 delen: de vervoerskosten en de kosten van verblijf. Het eerste deel (de taxikosten) zijn niet aftrekbaar. Maar het tweede deel: de kosten van verblijf i.c. de forfaitair vastgestelde bedragen van € 12 per dag (2023) en € 13 (2024) zijn volgens de uitspraak wél aftrekbaar. 

      N.B: Het vermogen dat Pieter Huitema in de discussie over wel of niet aftrekbaar inbrengt is m.i. niet in geschil. De aangehaalde uitspraak in zijn antwoord is niet van toepassing. In deze door hem ingebrachte rechtsuitspraak ging het om het vermogen van de gehandicapte.

      In de vraag van dhr. Pranger gaat het ook niet om vermogen. Vermogen van de moeder die de pecunia heeft om een taxi te laten rijden voor het ophalen van haar zoon. Moderator Tanja neemt de reactie van Pieter Huitema ook niet mee in haar antwoord. En beperkt zich tot de aftrekbaarheid van de taxikosten: niet aftrekbaar.

  • Voor de beantwoording van de vraag van dhr. Pranger is van belang of belastingplichtige (de moeder) zich gedrongen heeft kunnen voelen om de extra reiskosten van het kind voor haar rekening te nemen. Hierbij is de inkomens- en vermogenspositie van het kind van belang. In de uitspraak van de rechter, die Pieter Huitema hieronder aanhaalt, was het antwoord dat het vermogen van het gehandicapt kind van 20K a 30K toereikend was om de aftrek van moeder af te wijzen.

    Bij de vraag van dhr. Pranger wordt door hem <u>geen informatie</u> verstrekt over de vermogenspositie van de dochter. Daar zal eerst iets over gezegd moeten worden. Dan nog is het vermogen discutabel: 5K, 10K, 20K, 30K - hoeveel vermogen is voldoende om de aftrek niet toe te staan? Heeft de moeder hier een verhaalsmogelijkheid waar de wet over spreekt of niet. Dat het vervoer per taxi plaatsvindt is hierbij mijns inziens irrelevant.

    Zie ook 3.5 van onderstaande link van de Belastingdienst: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027135/2010-01-30

    • Citaat starten
      Redactie Kennisnetwerk
      geschreven op 1 September 2025 om 12:23

      Voor de beantwoording van de vraag van dhr. Pranger is van belang of belastingplichtige (de moeder) zich gedrongen heeft kunnen voelen om de extra reiskosten van het kind voor haar rekening te nemen. Hierbij is de inkomens- en vermogenspositie van het kind van belang. In de uitspraak van de rechter, die Pieter Huitema hieronder aanhaalt, was het antwoord dat het vermogen van het gehandicapt kind van 20K a 30K toereikend was om de aftrek van moeder af te wijzen.

      Bij de vraag van dhr. Pranger wordt door hem <u>geen informatie</u> verstrekt over de vermogenspositie van de dochter. Daar zal eerst iets over gezegd moeten worden. Dan nog is het vermogen discutabel: 5K, 10K, 20K, 30K - hoeveel vermogen is voldoende om de aftrek niet toe te staan? Heeft de moeder hier een verhaalsmogelijkheid waar de wet over spreekt of niet. Dat het vervoer per taxi plaatsvindt is hierbij mijns inziens irrelevant.

      Zie ook 3.5 van onderstaande link van de Belastingdienst: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027135/2010-01-30

      Einde citaat

      Geachte heer,

      Hier zit u er toch echt een keertje naast. Alleen uitgaven voor specifieke zorgkosten zijn aftrekbaar als de belastingplichtige zich redelijkerwijs gedrongen heeft kunnen voelen tot het doen van die uitgaven, aldus artikel 6.1, derde lid, Wet IB 2001. Weekeinduitgaven voor gehandicapten behoren niet tot de specifieke zorgkosten, maar vormen een eigen categorie persoonsgebonden aftrekposten, aldus artikel 6.1, eerste lid, onder e, Wet IB 2001.

      Het is dus onjuist dat de moeder in dit geval zich gedrongen heeft kunnen voelen om de extra reiskosten van het kind voor haar rekening te nemen, zoals u in uw antwoord schrijft.

  • Op de site van meerkosten.nl (met uitstekende fiscale informatie) is voor uitgaven voor tijdelijk verblijf thuis van een gehandicapte o.a. het volgende te lezen:

    Inkomen en vermogen buiten beschouwing. Bij de berekening van de aftrek van uitgaven voor tijdelijk verblijf thuis kunt u het inkomen en het vermogen van uw logee helemaal buiten beschouwing laten. U hoeft daar dus niet naar te vragen en ook geen rekening mee te houden.

    Tevens is over de auto als vervoermiddel het volgende te lezen: U mag altijd het aantal gereden kilometers opgeven, ongeacht van welk vervoermiddel u gebruik gemaakt hebt. Het hoeft dus niet te gaan om vervoer per auto, het kan ook gaan om vervoer per trein of bus.

    Pieter Schakel: over het vermogen van de ouder wordt bij deze informatie van meerkosten.nl niet gesproken. Een check van een dienstverlener van de Belastingdienst is welkom en wordt ook door dhr. Pranger gevraagd.

    Zie: https://meerkosten.nl/belastingvoordeel/andere-belastingvoordelen/tijdelijk-thuis/#inkomen

  • Voor aftrek is vereist dat de uitgaven op de moeder drukken.

    In algemene zin wordt met het begrip "drukken" aangegeven dat de uitgaven daadwerkelijk betaald zijn zonder verhaalsmogelijkheid van de belastingplichtige.

    De uitgaven worden slechts in aanmerking genomen voorzover de belastingplichtige zich redelijkerwijs gedrongen heeft kunnen voelen tot het doen van die uitgaven. Dit betekent dat moet worden vastgesteld of de ondersteunde daadwerkelijk behoeftig is. (Rechtbank Noord-Nederland, ECLI:NL:RBNNE:2014:2859)

    De uitvoeringsregeling bevat de volgende formulering: "…per kilometer voor het vervoer per auto van de gehandicapte door de belastingplichtige…" Deze formulering sluit naar mijn idee de taxikosten uit.

    • Citaat starten
      Redactie Kennisnetwerk
      geschreven op 1 September 2025 om 12:22

      Voor aftrek is vereist dat de uitgaven op de moeder drukken.

      In algemene zin wordt met het begrip "drukken" aangegeven dat de uitgaven daadwerkelijk betaald zijn zonder verhaalsmogelijkheid van de belastingplichtige.

      De uitgaven worden slechts in aanmerking genomen voorzover de belastingplichtige zich redelijkerwijs gedrongen heeft kunnen voelen tot het doen van die uitgaven. Dit betekent dat moet worden vastgesteld of de ondersteunde daadwerkelijk behoeftig is. (Rechtbank Noord-Nederland, ECLI:NL:RBNNE:2014:2859)

      De uitvoeringsregeling bevat de volgende formulering: "…per kilometer voor het vervoer per auto van de gehandicapte door de belastingplichtige…" Deze formulering sluit naar mijn idee de taxikosten uit.

      Einde citaat

      Ik denk - met alle respect - dat u de tekst van artikel 40, eerste lid, onder b, Uitvoeringsregeling IB 2001 niet correct leest. U leest dat hem over "de auto van de gehandicapte" oftewel over de "in het bezit van de gehandicapte zijnde auto". Dat lijkt mij sterk! Dan zou de regeling alleen van toepassing zijn als de betreffende gehandicapten over "een eigen auto" zouden beschikken. Dat kan niet de bedoeling van de wetgever zijn.

      Mijns inziens kan hier niet anders dan gelezen worden "het vervoer van de gehandicapte per auto". En dan is het weer heel vanzelfsprekend dat vervoer per taxi gewoon in aanmerking komt voor aftrek, zij het niet de werkelijke taxikosten, maar (in 2024) € 0,23 per kilometer.

    • Citaat starten
      Redactie Kennisnetwerk
      geschreven op 1 September 2025 om 12:22

      Voor aftrek is vereist dat de uitgaven op de moeder drukken.

      In algemene zin wordt met het begrip "drukken" aangegeven dat de uitgaven daadwerkelijk betaald zijn zonder verhaalsmogelijkheid van de belastingplichtige.

      De uitgaven worden slechts in aanmerking genomen voorzover de belastingplichtige zich redelijkerwijs gedrongen heeft kunnen voelen tot het doen van die uitgaven. Dit betekent dat moet worden vastgesteld of de ondersteunde daadwerkelijk behoeftig is. (Rechtbank Noord-Nederland, ECLI:NL:RBNNE:2014:2859)

      De uitvoeringsregeling bevat de volgende formulering: "…per kilometer voor het vervoer per auto van de gehandicapte door de belastingplichtige…" Deze formulering sluit naar mijn idee de taxikosten uit.

      Einde citaat

      Het arrest van de rechtbank Noord-Holland is in deze situatie mijns inziens niet of slechts deels van toepassing. Het inkomen van de gehandicapte dochter zal een arbeidsongeschiktheidsinkomen zijn (Wajong) Dit inkomen is geen belemmering voor de aftrek. Van vermogen wordt in deze vraag niet gesproken. In het arrest wel.

      Wat betreft de kosten van de auto: in de link hieronder is het volgende vermeld: uitgaven voor het halen en brengen met de auto door u. Ik lees niet dat dit de auto van de belastingplichtige moet zijn.

      Ik blijf derhalve bij mijn standpunt dat kosten voor vervoer met de taxi aftrekbaar zijn, als ware het de kosten met de eigen auto. Zie: https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2022/fiscale_informatie_2022-aftrek_voor_tijdelijk_verblijf_thuis.html

      • Citaat starten
        Redactie Kennisnetwerk
        geschreven op 1 September 2025 om 12:22

        Het arrest van de rechtbank Noord-Holland is in deze situatie mijns inziens niet of slechts deels van toepassing. Het inkomen van de gehandicapte dochter zal een arbeidsongeschiktheidsinkomen zijn (Wajong) Dit inkomen is geen belemmering voor de aftrek. Van vermogen wordt in deze vraag niet gesproken. In het arrest wel.

        Wat betreft de kosten van de auto: in de link hieronder is het volgende vermeld: uitgaven voor het halen en brengen met de auto door u. Ik lees niet dat dit de auto van de belastingplichtige moet zijn.

        Ik blijf derhalve bij mijn standpunt dat kosten voor vervoer met de taxi aftrekbaar zijn, als ware het de kosten met de eigen auto. Zie: https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2022/fiscale_informatie_2022-aftrek_voor_tijdelijk_verblijf_thuis.html

        Einde citaat

        Zou iemand van de Belastingdient hier uitsluitsel over kunnen geven. De moeder reist per taxi als ze het kind ophaalt. Moeder betaalt de taxikosten. Dus over dat "drukken" hoeven we het niet te hebben.

        De vraag is eenvoudig: geldt bij vervoer per taxi ook de aftrek van € 0,21 per kilometer?

  • De voorwaarden voor deze aftrek zijn o.a.:

    de kosten voor het halen en brengen met de auto
    Hiervoor geldt een aftrek van € 0,23 per kilometer. In 2023 was dit € 0,21 per kilometer. U neemt altijd de afstand van huis naar de verzorgingsinstelling en terug, ook al reist u bijvoorbeeld in vakanties over een andere afstand.

    Pieter Schakel: een taxi is een auto. Welke auto gebruikt wordt om de gehandicapte dochter op te halen maakt niet uit.

    • Deze reactie is gewijzigd op 1 september 2025.
Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen