Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Even voorstellen: Jan van Houwelingen, relatiebeheerder Toeslagen Zuid-Holland en Zeeland

Maak kennis met Jan van Houwelingen: sinds 16 januari 2023 is hij relatiebeheerder bij Dienst Toeslagen voor Zuid-Holland en Zeeland. "Ik vind het geweldig om helpers als maatschappelijk dienstverleners te ondersteunen, zodat zij op hun beurt mensen kunnen helpen met toeslagen."

Iets betekenen

Na mijn opleiding bedrijfseconomie in Rotterdam heb ik gewerkt bij verschillende bedrijven: KPMG (fusie en overname), de Perscombinatie (verkoop en marketing kranten), FloraHolland (relatiebeheer) en heb ik ook nog 2 jaar lesgegeven aan een hogeschool in Rotterdam.

Tijdens mijn werk als zzp'er voor een bedrijf dat mensen helpt met belastingen en toeslagen zat ik vaak met cliënten om tafel. Daar ben ik erachter gekomen hoe ingewikkeld belastingen en toeslagen voor mensen kunnen zijn. Daarom was het voor mij een logische stap om bij Dienst Toeslagen als relatiebeheerder een rol van betekenis te kunnen spelen.

Past goed

Dienstverlenende rollen passen goed bij mij. Ook in de buurt waar ik woon in Rotterdam zoek ik de verbinding. We zijn actief voor de kerk en het buurthuis waaruit we mensen helpen met de Voedselbank, tweedehands computers, fietsen en veel andere zaken. Binnenkort openen we een lunchplek voor de buurt om mensen in verbinding te brengen met elkaar. In mijn vrije tijd ga ik ook graag hardlopen in het park.

Energie en behulpzaamheid

Ik ben in een mooi team terechtgekomen, met veel energie en behulpzaamheid. We hebben naast de 8 regionale relatiebeheerders ook 4 landelijke relatiebeheerders en supportmedewerkers.

Je bent veel onderweg in deze functie. Om verbinding met elkaar te houden en signalen te delen over de verschillende regio's hebben we elke dinsdag overleg op kantoor. Deze signalen uit de markt zijn essentieel voor ons, want zo kunnen we zien waar we als Dienst Toeslagen aan moeten werken voor verbetering of verandering.

Motto

Ons motto is: 'help de helper'. Ik vind het geweldig om maatschappelijk dienstverleners te kunnen ondersteunen, zodat zij op hun beurt mensen nog effectiever kunnen helpen met toeslagen. We hebben contact met maatschappelijk dienstverleners, zoals welzijnsorganisaties, sociaal raadslieden, schuldhulpmaatjes en formulierenbrigades. Maar ook met gemeentelijke instellingen en kinderopvangorganisaties.

De drempel voor hulp bij Toeslagen is via een partij in de buurt veel lager, merken wij. Onze doelstelling is om binnen elke gemeente hulp te kunnen geven via een maatschappelijk dienstverlener. Deze toeslagservicepunten, zoals wij ze noemen, ontvangen van ons een mooi dienstenpakket om hulp in de buurt nog makkelijker te maken.

Geweldig om maatschappelijk dienstverleners te ondersteunen, zodat zij mensen nog effectiever kunnen helpen met toeslagen

Prachtig

Met veel plezier werk ik nu een half jaar als relatiebeheerder voor Zuid-Holland en Zeeland, met uitzondering van de grootste steden met meer dan 100.000 inwoners. Het is een bijzonder afwisselende functie. Je bent vaak op pad, je spreekt veel verschillende partijen, je komt op bijzonder mooie plekken, ontmoet prachtige mensen en je kunt echt een rol van betekenis spelen. Zo waren we dit voorjaar bijvoorbeeld in contact met noodopvangorganisaties in het kader van huiselijk geweld om de nieuwe en verbeterde wetgeving toe te lichten over het loskoppelen toeslagpartnerschap. Zo help je mensen echt verder.

Ook brengen we maatschappelijke partijen met elkaar in verbinding. In Middelharnis was er bijvoorbeeld een organisatie bezig met het regelen van een workshop voor jongeren, net als een organisatie in Vlissingen. Dan is het handig om samen te werken en elkaar te versterken. Zo gaan we dat ook doen op een regiobijeenkomst voor intermediairs op 26 september in Middelburg met als thema: 'Samen werken aan toegankelijkheid'.

Jongeren

Over jongeren gesproken, zij zijn voor ons een speerpunt. Veel van hen laten toeslagen liggen. Dat komt deels door onbekendheid, dus een goede voorlichting is belangrijk. Daarom willen we graag samenwerken met partijen die jongeren bereiken. In Terneuzen is er een jongerenloket aangehaakt. Super dat zij nu een toeslagenservicepunt zijn en dan ook nog speciaal voor jongeren.

Advies voor maatschappelijk dienstverleners

Gebruik het informatieblad per toeslag, want hierop staat een handig overzicht met alle randvoorwaarden en uitzonderingssituaties. Daarnaast wil ik nog het nieuwe Overzicht betalen en ontvangen onder de aandacht brengen, waarin toeslagen nu ook is opgenomen. In één oogopslag zie je dan wat er nog openstaat van een cliënt.

Tot slot: lees je dit en is jouw organisatie nog geen toeslagenservicepunt? Meld je dan via relatiebeheer@toeslagen.nl voor een afspraak. Dan kijken we samen wat daarvoor nodig is en hoe wij kunnen helpen.