Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Even voorstellen: Monique Wennekes, landelijk relatiebeheerder

Maak kennis met Monique Wennekes: sinds 1 april 2023 is zij landelijk relatiebeheerder bij Dienst Toeslagen. "Het is geweldig om in het hart van de organisatie mee te denken en verschil te maken voor uiteindelijk de burger."

Monique Wennekes

Het is afwisselend werk. Soms ben ik druk met het voorbereiden van het bezoek van de staatssecretaris of bezoek ik 1 van onze relaties. Dan ben ik weer bezig met een panel-of relatiebijeenkomst en met losse vragen die op ons af komen. Ook heb ik veel contact met betrokken managers en vakinhoudelijke mensen.

Onze belangrijkste taak is een goede relatie opbouwen met relevante en betrokken landelijke partijen, te begrijpen wat voor hen belangrijk is en dit te managen. Maar ook verwachtingen signaleren en partijen op tijd betrekken bij onderwerpen die van belang zijn.

Landelijke organisaties en wij hebben gezamenlijke doelen: zij willen hun achterban helpen en wij willen dat zo makkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld: er gaat nu een pilot lopen met Aedes (vereniging voor woningcorporaties). Samen met hen en 4 woningcorporaties in het land gaan we bekijken hoe het wijzen op toeslagen en doorgeven van wijzigingen nog beter gecommuniceerd kan worden naar huurders. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een tekst in brieven.

Ook halen we signalen op: wat gaat goed, wat niet? Daarmee gaan wij aan de slag. Stel: Dienst Toeslagen introduceert een nieuwe werkwijze, maar die blijkt voor dubbel werk te zorgen bij de relatie. Dan gaan wij op zoek naar een oplossing, zodat zij door kunnen met hun werk.

In actie komen bij hulpvragen

Eigenlijk ben ik altijd bezig geweest met dienstverlening. 25 jaar heb ik gewerkt als grafisch specialist, totdat het in die sector moeilijk werd. Uiteindelijk ben ik als programmamanager bij een marketingkantoor terechtgekomen, waar ik de laatste 9 jaar heb gewerkt. Mijn werk daar kwam ook neer op relatiemanagement, maar dan op commercieel gebied. Het gaat erom dat je met mensen werkt, naar hun hulpvraag luistert en in actie komt.

Voor mij was het een goed moment op zoek te gaan naar een meer maatschappelijke taak, want ik wil graag mensen helpen. Op een gegeven moment sprak ik een oud-collega hierover, die landelijk relatiebeheerder is. Haar enthousiaste verhalen hebben mij aangespoord om me daar in te verdiepen en te solliciteren. Dit werk is strategisch, dat spreekt mij aan. Ik denk graag mee over slimme oplossingen.

Altijd bereid te helpen

Ook in mijn vrije tijd ben ik bereid te helpen. Zo heb ik lang in de ouderraad gezeten op de school van de kinderen en 10 jaar in mijn dorp de collecte georganiseerd voor KWF Kankerbestrijding. Al 30 jaar ben ik bewindvoerder van mijn zus en help mensen in mijn omgeving met vragen over belastingen en toeslagen.

Verder vind ik het leuk om musea te bezoeken, vooral als er mooie tentoonstellingen zijn. Bij het Rijksmuseum ben ik kind aan huis. Ook aanraders: Singer Museum in Laren en Museum MORE in Gorssel.

Ik ben een echte doener en wil gewoon zorgen dat er een oplossing komt

Daarnaast vind ik het gezellig om te borrelen. Maar ook wandelen, buiten zijn en het maken van keramiek vind ik geweldig. Tot slot speel ik viool.

Als geboren Utrechtse vind ik het super om daar op kantoor te werken. Gelukkig woon ik vlakbij, in het dorp Harmelen, samen met mijn man. We hebben 2 volwassenen kinderen, van 27 en 24 jaar.

Luisteren

Bij dit werk is het belangrijk om te luisteren. Dat kan ik goed, net als het snel doorgronden van de kern van een situatie. Daardoor kan ik vlug doorpakken. Ik ben een echte doener en wil er gewoon voor zorgen dat er een oplossing komt of in ieder geval een antwoord.

Het is mooi om in het hart van de organisatie mee te denken en verschil te maken voor de buitenwereld. Het is een combinatie van zichtbaar zijn, luisteren en meedenken. Zo help ik mee om onze organisatie meer na te laten denken over het effect van hun handelen op de buitenwereld.

Iedereen in het team heeft een warm hart. En een actieve drive om uiteindelijk de burgers te helpen. Ik ben blij dat ik deel mag uitmaken van dit team.

Tips voor maatschappelijk dienstverleners

Help je mensen met toeslagen? Dan is het informatieblad per toeslag een handig hulpmiddel. Hierop staat een overzicht met alle randvoorwaarden en uitzonderingssituaties.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. En heb je vragen of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met de relatiebeheerder in jouw regio. Dit kan allebei via relatiebeheer@toeslagen.nl.

Tot slot: meld je aan voor de voorjaars- en eindejaarsbijeenkomsten. Bij deze webinars krijg je handige informatie over onder meer de laatste stand van zaken die helpt bij je werk.