Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Even voorstellen: Sanne Stevens, relatiebeheerder Toeslagen regio Utrecht

Maak kennis met Sanne Stevens: sinds eind 2020 in dienst bij de Belastingdienst, sinds mei 2022 als een van de relatiebeheerders van Toeslagen. 'Een van de tofste dingen aan deze baan is het persoonlijk contact met de mensen die dagelijks met ons te maken hebben.'

Sanne Stevens

Volgens mij is het niet zo heel gebruikelijk dat medewerkers van de Toeslagen zelf op pad gaan. Maar in deze functie mag het! Samen met mijn collega Rob Hoffman, relatiebeheerder Belastingdienst Particulieren, ga ik regelmatig op bezoek bij bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties. Om presentaties te geven, vragen te beantwoorden, maar vooral om in gesprek te gaan, contact te maken. Ik moet zeggen: dat zijn de leukste dagen van mijn werk. Je kunt dan namelijk echt laten zien dat we meedenken, dat we oprecht het beste met de hulpverleners en de burgers voor hebben.

Wij moedigen kritiek juist aan

In het begin van zo’n sessie merken we vaak dat mensen nog wat gereserveerd zijn. Ze vertrouwen ons nog niet helemaal. En ze vinden het vaak ook moeilijk om kritisch te zijn, wij zijn immers helemaal naar hén toegekomen. Maar wij moedigen die kritiek juist aan. Geef vooral aan wat er niet goed gaat, waar je tegenaan loopt! Onze signaalfunctie is misschien wel het belangrijkste doel van die bezoeken. Wij kunnen al het commentaar meenemen, terug de organisatie in. En misschien kunnen we problemen niet meteen oplossen, we weten dan in elk geval wat er speelt en dat kunnen we intern op de agenda zetten. En dan we kunnen natuurlijk ook meedenken over een oplossing.

Van voeding naar overheid

Ik ben in 2016 afgestudeerd als diëtist. Ja, ik kijk er zelf ook van op dat ik hier terecht ben gekomen, haha. Maar het werk als voedingsdeskundige lag me toch minder dan ik van tevoren dacht. En werken bij de overheid heeft me altijd aangesproken. Dus na een paar jaar in de zorg – ik werkte onder meer in een ziekenhuis – heb ik bij de Belastingdienst gesolliciteerd. Dat was precies op het moment dat de Belastingdienst niet zo heel gunstig in het nieuws kwam, om het zacht uit te drukken. Sommige mensen zouden zich daar misschien door af laten schrikken, maar ik vond het juist een uitdaging.

De wil om te veranderen

Ik kwam terecht op een afdeling die was ingericht om op een andere manier met fraudebestrijding om te gaan. Daaraan zie je al dat de wil er is om te veranderen. Ik zag het als een kans om het als organisatie beter te doen en daar wilde ik graag aan meewerken. En dat gevoel heb ik eigenlijk in deze nieuwe rol nog vele malen sterker. De dienstverlenende kant past wat beter bij mijn karakter en het geeft me ontzettend veel voldoening als ik concrete oplossingen kan bieden. Ik ben natuurlijk maar een radertje in een grote machine, maar soms kan ik toch iets rechtzetten. Ik krijg weleens schrijnende casussen voorgelegd van hulpverleners. Door die op de juiste plek in de organisatie neer te leggen, heb ik al een paar keer hulpverleners – en dus burgers – kunnen helpen. Omdat ik wél weet waar ik moet zijn. Dat geeft een goed gevoel.

De wereld van Toeslagen is voortdurend in beweging

Ik heb een diep respect voor de hulpverleners gekregen die zich elke dag inzetten om mensen te helpen. Ik vind het eervol werk om hen daarbij te ondersteunen. De wereld van Toeslagen is voortdurend in beweging en het is onze taak om de ontwikkelingen goed en helder over te brengen. Op een laagdrempelige en leuke manier: we werken bijvoorbeeld met een kennisquiz en met casussen in presentaties.

Dienstverlening aanscherpen

We zijn hard bezig met het uitbreiden en compleet maken van het netwerk. We gaan samenwerkingsverbanden aan met allerlei organisaties die werken met vrijwilligers, zoals Sociaal Raadslieden. Intussen kijken we ook naar hoe we onze eigen dienstverlening kunnen aanscherpen en uitbreiden. Op dit moment hebben veel jongeren het bijvoorbeeld erg moeilijk. Wat zouden we voor zulke specifieke doelgroepen kunnen betekenen?

Alles komt bij elkaar

Voor mij persoonlijk is dit een perfecte plek om me te kunnen ontwikkelen. Vakinhoudelijk, maar ook op andere gebieden. Ik heb laatst bijvoorbeeld een filmpje gemaakt met de Geldzaak, een van mijn relaties. Dat filmpje is tijdens de webinar Najaarsbijeenkomst op 15 december getoond. Dat is weer een heel andere kant van deze baan! Alles komt bij elkaar: ik kan mensen helpen, ik lever een bijdrage aan de nieuwe uitstraling van Dienst Toeslagen, ik werk samen met fijne collega’s én ik leer er zelf ook nog eens heel veel van.