Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Experiment Vroegsignalering geldproblemen is begonnen

Dienst Toeslagen, de Belastingdienst en 10 gemeenten gaan samen mensen met betaalachterstanden helpen. Met het experiment Vroegsignalering willen we voorkomen dat deze mensen in grotere geldproblemen komen.

Met het experiment Vroegsignalering geldproblemen onderzoeken we ook of een nieuwe groep mensen met geldzorgen in beeld komt bij gemeenten.

Het experiment richt zich op mensen die na een aanmaning hun belasting of te veel ontvangen toeslag niet hebben betaald of terugbetaald. Het experiment is begonnen op 1 juni 2025 en duurt 2 jaar. De 10 betrokken gemeenten zijn: Amsterdam, Tilburg, Leiden, Apeldoorn, Nijmegen, Arnhem, Assen, Opsterland, Den Haag en Hollands Kroon.

Andere aanpak bij invorderingen

In de huidige invorderingsaanpak moeten mensen binnen 2 weken betalen als zij een aanmaning krijgen. Doen ze dat niet, dan volgt uiteindelijk een dwangbevel. In het experiment bieden Dienst Toeslagen en de Belastingdienst deze mensen eerst actief hulp aan, bijvoorbeeld met een betalingsregeling. We nemen contact op per brief en per telefoon. Kunnen we hen niet helpen? Dan geven we hun gegevens door aan de gemeente. Als we mensen niet kunnen bereiken, doen we dat ook.

De gemeente neemt contact op met deze mensen en biedt hulp aan. Zij krijgen ook extra tijd om te betalen, zodat ze samen met de gemeente een oplossing kunnen zoeken voor hun problemen.

Deelname is vrijwillig

Mensen kunnen er ook voor kiezen om niet mee te doen. Dat kunnen zij doorgeven als wij bellen of met het antwoordformulier bij de brief. Dan geven we hun gegevens niet door aan de gemeente.

Mensen die we niet bereiken, kunnen aangeven dat zij niet mee willen doen als de gemeente contact opneemt.

Meerdere voordelen

Met deze samenwerking verbeteren Dienst Toeslagen, de Belastingdienst en de 10 gemeenten hun persoonlijke dienstverlening aan mensen met geldzorgen. Met vroegsignalering voorkomen we samen grotere geldproblemen en de gevolgen daarvan. Zoals problemen met opleiding of werk, gezondheid, woonsituatie of sociaal isolement. We verminderen ook de maatschappelijke kosten voor schuldhulpverlening. Schuldeisers krijgen eerder hun geld of weten eerder waar ze aan toe zijn.