-
Lening 100.000 euro
Ik heb het geld uitgeleend tegen 4,75% maar zij kan de rente niet betalen.
Mag ik de lening verhogen met 4750,00 euro en hoe verwerk dit in de aangifte?
4 reacties
-
Hans Peltenburg 15 april 2026 om 10:39
Box 3, uitgeleend geld:
In de belastingaangifte bij het item "uitgeleend geld" is er ook een kader waarin je uitgeleend geld kan verantwoorden wat in het betreffende belastingjaar is uitgeleend.
Ik zie dat het bedrag wat je hier invult in mindering gaat op het behaalde rendement.
Het geheel is mij niet duidelijk?
-
Arno Havermans 18 april 2026 om 19:47
Citaat starten
Hans Peltenburggeschreven op 15 April 2026 om 10:39Einde citaatBox 3, uitgeleend geld:
In de belastingaangifte bij het item "uitgeleend geld" is er ook een kader waarin je uitgeleend geld kan verantwoorden wat in het betreffende belastingjaar is uitgeleend.
Ik zie dat het bedrag wat je hier invult in mindering gaat op het behaalde rendement.
Het geheel is mij niet duidelijk?
Dat kader (invulvakje) komt alleen in beeld als u zich bevindt in het onderdeel van de aangifte waarin u het werkelijk rendement voor box 3 opgeeft. Hetzelfde kader zit ook in het OWR formulier. Onderdeel van het werkelijk rendement is de waardeverandering (stijging of daling) van uitgeleende gelden. Bijvoorbeeld als de lening niet in € luidt. Of als de ontvangen rente (waarvoor een ander invulvakje is) wordt bijgeschreven op de hoofdsom. Om de waardeverandering te bepalen, moet u de waarde van de uitgeleende gelden aan het begin van het jaar en die aan het eind van het jaar invullen. Maar voor zover die waardeverandering veroorzaakt is door extra uitlenen of aflossen is van een belaste waardeverandering geen sprake. Daarom moet u in zo’n geval op de waardeverandering corrigeren door:
- een aftrek op de waardeverandering voor zover die het gevolg is van aanvullend uitlenen
- een optelling bij de waardeverandering voor zover die het gevolg is van een aflossing.
Dat is wat u ziet gebeuren in het voorbeeld dat u geeft. Nogmaals: u bent bezig met het werkelijk rendement. Voor het fictief rendement box 3 is uitsluitend de waarde van de uitgeleende gelden aan het begin van het jaar van belang. Die andere invulvakjes treft u in dat onderdeel van de aangifte niet aan.
-
-
Redactie Kennisnetwerk 28 augustus 2025 om 11:33
Of u de rentevordering optelt bij de hoofdsom of niet maakt voor box 3 niets uit. Als u dat niet doet ontstaat een tweede vordering naast de hoofdsom.
Van beide moet de economische waarde worden aangegeven
-
Redactie Kennisnetwerk 28 augustus 2025 om 11:33
U heeft onderlinge (schriftelijke) afspraken gemaakt over de lening. Van de voorwaarden van de lening hangt af of u de niet betaalde rente bij de schuld van € 100.000 mag tellen.
Voor de belastingaangifte heeft u een vordering van € 100.000 Hierover moet u belasting betalen. Afwaardering van deze vordering is mogelijk als er een reëel risico bestaat dat de vordering niet of niet volledig zal worden afgelost. Hoe groot is afwaardering is hangt af van het risico van niet betalen.