Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer
  • Zorgkosten - Vast bedrag "Leefkilometers" ad € 925 en evt. vergoeding

Zorgaanbieder verleent (twee dagdelen per week) dagopvang en dient daarbij het vervoer te regelen (WLZ).

De ouders brengen hun dochtertje zelf naar de dagopvang en krijgen hiervoor een kilometervergoeding van de zorgaanbieder.

Er is ook sprake van een gehandicaptenparkeerkaart.

Volgens mij zijn dit zorgkilometers en kosten voor de zorgaanbieder.
    Of betreffen dit toch leefkilometers?

M.a.w. Dienen de bedragen van deze vergoeding te worden afgetrokken van het vaste bedrag ad € 925,- voor de leefkilometers?

Gelukt!  Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord

4 reacties

• Gelukt!  Geaccepteerd antwoord

Gaat hun dochtertje naar de dagopvang op basis van een medische indicatie én voldoet de behandeling aan de voorwaarden voor genees- en heelkundige hulp? Dan trek je deze vergoeding af van de kosten die je maakt het voor vervoer (voor 2025 is dit € 0.23 p. km.). Blijft er dan nog een bedrag over? Dan mag je dit aftrekken als uitgaven voor vervoer voor medische hulp.

Daarnaast, mag er eventueel ook nog een bedrag voor de leefkilometers geclaimd worden als er aan de voorwaarden wordt voldaan.

Voldoet de behandeling niet aan de voorwaarden voor genees- en heelkundige hulp? Dan geldt dat de vergoeding in mindering op het eventuele bedrag van de leefkilometers gebracht wordt.

• Als ik uw vraag goed begrijp, zie ik eerlijk gezegd niet direct in wat de vaste aftrek voor leefkilometers voor (een van) de ouders (volgens uw zeggen te bewijzen met de gehandicaptenparkeerkaart) te maken heeft met de vergoeding voor het brengen en halen van de dochter naar de medische dagopvang. 

Dus dan denk ik dat u de omschreven vergoeding niet hoeft te salderen met de vaste aftrek van € 925.

• Citaat starten
      Arno Havermans
      geschreven op 1 March 2026 om 16:39

Als ik uw vraag goed begrijp, zie ik eerlijk gezegd niet direct in wat de vaste aftrek voor leefkilometers voor (een van) de ouders (volgens uw zeggen te bewijzen met de gehandicaptenparkeerkaart) te maken heeft met de vergoeding voor het brengen en halen van de dochter naar de medische dagopvang. 

Dus dan denk ik dat u de omschreven vergoeding niet hoeft te salderen met de vaste aftrek van € 925.

Einde citaat

Dank voor de beantwoording.

• Citaat starten
      Arno Havermans
      geschreven op 1 March 2026 om 16:39

Als ik uw vraag goed begrijp, zie ik eerlijk gezegd niet direct in wat de vaste aftrek voor leefkilometers voor (een van) de ouders (volgens uw zeggen te bewijzen met de gehandicaptenparkeerkaart) te maken heeft met de vergoeding voor het brengen en halen van de dochter naar de medische dagopvang. 

Einde citaat

Dank voor uw reactie.

Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen