Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

In gesprek met de Formulierenbrigade van VrijwilligersNH

Mensen zelfredzaam maken. Met dat idee is de Formulierenbrigade van VrijwilligersNH (Noord-Holland) gestart. In de praktijk blijkt het niet zo makkelijk te zijn. Veel mensen zijn namelijk onzeker en bang als het gaat om zaken met instanties te regelen, zoals het invullen van een formulier voor de gemeente of het doen van de belastingaangifte.

Ze willen hier graag hulp bij. Later komen ze terug om weer samen een klus te klaren. Daarom is het doel aangepast: eerst samen iets regelen en daarna volgt de zelfredzaamheid. Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een cursus bij de bibliotheek om een bepaalde vaardigheid te leren.

Wat heeft uw cliënt precies aan de Formulierenbrigade? En kan de Formulierenbrigade ook wat voor u betekenen? Norma Stapel, manager van VrijwilligersNH, en Dagmar Krijnen, vrijwilligerscoördinator van de Formulierenbrigade, doen het uit de doeken.

Het begon met een telefoontje …

Norma werd in 2017 door de Belastingdienst gebeld. Een medewerker merkte op dat veel mensen hulp kunnen gebruiken bij het regelen van belastingzaken. Kon VrijwilligersNH hier misschien een rol in spelen? Norma: 'Wij merkten die behoefte ook als we diensten draaiden in de bibliotheek om mensen te helpen met hun vragen. Veel inwoners hebben moeite met het invullen van formulieren en lopen tegen technische problemen aan. We zijn met onze vrijwilligers om de tafel gaan zitten en die waren ook enthousiast. We zijn vervolgens bij een andere Formulierenbrigade in Purmerend gaan kijken. Zo is de Formulierenbrigade West-Friesland gestart.' Trots voegt ze toe: 'We begonnen met 1 spreekuur en nu hebben we er al 6 in 4 gemeenten! In Medemblik gaat waarschijnlijk zelfs een 3e spreekuur komen, omdat er wachtrijen zijn waar nummertjes getrokken moeten worden.'

Tip

Veel bibliotheken werken samen met maatschappelijk dienstverleners bij het organiseren van spreekuren. Informeer bij de bibliotheek in uw regio naar de mogelijkheden.

We begonnen met 1 spreekuur en nu hebben we er al 6 in 4 gemeenten! In Medemblik gaat waarschijnlijk zelfs een 3e spreekuur komen, omdat er wachtrijen zijn waar nummertjes getrokken moeten worden.

De diensten van VrijwilligersNH en de Formulierendienst

Norma: 'VrijwilligersNH is een zorg- en welzijnsorganisatie. Er zijn bijna 1400 vrijwilligers en daarvan zijn er 30 die zich inzetten voor de Formulierenbrigade. Dit varieert van gepensioneerde juristen tot studenten.' De projecten zijn uiteenlopend. Denk aan een fietsmaatje die op de duo-fiets iemand die niet meer kan fietsen een mooie fietsrit biedt. Of een vrijwilliger die formulieren met iemand invult zodat die persoon een woning kan huren. Of samen belastingaangifte doen. Vrijwilligers helpen vaak tijdens spreekuren. Deze vinden plaats in bibliotheken of gemeentehuizen. VrijwilligersNH werkt met veel partijen samen, zoals gemeenten, de Belastingdienst, Schuldhulpverlening en Vluchtelingenwerk. Ze verwijzen naar elkaar door en maken gebruik van elkaars informatie.

Norma: 'In het begin moesten we strijden voor de subsidie van de gemeente. Nu ziet de gemeente dat we honderden inwoners per jaar helpen en krijgen we de subsidie veel makkelijker. We voelen ons serieus genomen.'

Doelgroep

VrijwilligersNH helpt in principe iedereen die hulp nodig heeft en verwijst door waar nodig. Deze hulp is gratis. Het gaat vaak om kwetsbare mensen, mensen die ergens een achterstand in hebben. Norma vertelt: '90 procent van onze doelgroep is anderstalig. Daarom is de website van de Formulierenbrigade ook in 7 talen beschikbaar. Het aantal Nederlandstaligen en ouderen neemt toe, maar daar is wel meer schroom. Wat opvalt is dat veel mensen moeite hebben met de belastingaangifte.' Dagmar: 'We hadden zelfs laatst een verzoek van iemand uit Limburg. Dan helpen we ook door te informeren waar deze inwoner terecht kan in de eigen omgeving. We hopen dat er in meer gemeenten formulierenbrigades opgezet worden.'

Ieder kwartaal de hulpvragen in kaart brengen

Ieder kwartaal bekijkt Dagmar het overzicht van dat kwartaal. Wat zijn de hulpvragen? Hoeveel mensen zijn er geweest? Dagmar: 'Hulpvragen rondom de gemeentezaken en belastingzaken staan op 1 en 2. Bijvoorbeeld op het gebied van een toeslag aanvragen, belastingaangifte, verlenging van een rijbewijs en bijzondere bijstand. We springen bij waar nodig. In coronatijd hebben we geholpen met het downloaden van de CoronaCheck-app. En na de aardbevingen in Turkije en Syrië hebben we mensen geholpen met tickets regelen om familieleden te zoeken.'

Waardering krijgen én geven

Norma: 'We voelen veel waardering van onze cliënten en dat maakt ons enthousiast. Sommige mensen zijn zó blij en opgelucht als ze geholpen zijn. De bedankjes zijn erg fijn, soms zelfs vergezeld van koek en bloemen. We waarderen onze vrijwilligers ook enorm en willen ze graag behouden. Dagmar heeft veel contact met ze. We nodigen deskundigen uit om ze bij te praten, bieden trainingen aan en sturen bloemen als er privé wat speelt.' Dagmar voegt toe: 'We zijn er trots op dat we elke keer mensen weer kunnen helpen. En trots op de vrijwilligers, op hun intrinsieke motivatie.'

Oproep

Norma: 'Meld u aan als vrijwilliger of stuur een cliënt door als u er niet uitkomt. Of start een formulierenbrigade in uw gemeente. Kom gerust bij ons kijken. U of uw cliënt komt in contact met ons door te bellen, appen of mailen.'