Les 1: Uitzoeken
1.1 Kijk wat uw cliënt ontvangt of moet betalen
In de belastingaanslag leest u of uw cliënt een bedrag moet betalen of ontvangen. We kennen 2 soorten belastingaanslagen:
- de positieve aanslag: uw cliënt is nog een aanvullend bedrag aan belasting verschuldigd
- de negatieve aanslag: uw cliënt heeft te veel belasting afgedragen
Heeft uw cliënt recht op een terugbetaling, dan is het afhankelijk van andere openstaande bedragen of het bedrag daadwerkelijk wordt uitgekeerd of wordt verrekend.
In het Overzicht betalen en ontvangen ziet u wat uw cliënt nog ontvangt of moet betalen. Uw cliënt logt hiervoor in met DigiD.
U kunt zich ook laten machtigen. Op die manier kunt u namens uw cliënt het Overzicht betalen en ontvangen inzien.
1.2 Vertel uw cliënt of die geld ontvangt of moet terugbetalen
U vertelt uw cliënt dat die geld ontvangt of juist moet terugbetalen. Lees meer over het ontvangen van geld van de Belastingdienst op Ik krijg geld van de Belastingdienst – wanneer staat het op mijn rekening?
Meer informatie over betalen staat op Hoe kan ik betalen?. Er zijn verschillende mogelijkheden:
- betalen met iDEAL
- betalen met internetbankieren
- betalen door verrekenen
- betalen met een overschrijvingskaart
Denk aan de verwerkingstijd van de bank. - automatische incasso
- betalen vanuit het buitenland
Het is erg belangrijk dat uw cliënt betaalt vóór de aangegeven datum. Lukt dit niet, dan kunt uw cliënt uitstel of een betalingsregeling aanvragen. Een betalingsregeling geldt maximaal 12 maanden. Uw cliënt kan dit regelen door te bellen naar de BelastingTelefoon via 0800 – 0543. Vanuit het buitenland belt uw cliënt naar +31 555 385 385.
Een betalingsregeling is ook te regelen met een Verzoek betalingsregeling of kwijtschelding voor particulieren en Verzoek betalingsregeling voor particulieren buiten Nederland). Lees meer op Kom ik in aanmerking voor kwijtschelding?
Gaat uw cliënt in bezwaar of beroep? Dan krijgt uw cliënt uitstel van betaling. Lees meer in de cursus 'Bezwaar maken en in beroep gaan'.
Tip
Betaalt uw cliënt met iDEAL? Dan kan uw cliënt alleen het volledige bedrag betalen. Uw cliënt kan iDEAL niet gebruiken om termijnbedragen van een betalingsregeling te betalen.