Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Les 2: Invullen

2.1 Leg uw cliënt uit dat we bij ons bekende gegevens vooraf invullen

De online aangifte begint met een korte introductie waarin staat hoe de aangifte werkt. Neem dit door samen met uw cliënt.

De gegevens van uw cliënt die bij ons bekend zijn, vullen we automatisch in. We krijgen bijvoorbeeld loongegevens van de werkgever en de WOZ-waarde van de gemeente. U hoeft geen aparte handeling uit te voeren om deze gegevens te downloaden.

Leg uit dat u samen de vooraf ingevulde gegevens per onderdeel vergelijkt met de gegevens op bijvoorbeeld de jaaropgave of WOZ-beschikking van uw cliënt. Ontbreekt er iets in de aangifte? Of klopt er iets niet? Dan vult u dat samen aan of verbetert het.

Tip!  Tips

  • Vertel uw cliënt dat die de ingevulde aangifte kunt terugzien door in te loggen op Mijn Belastingdienst.
  • Is een woord of vraag in de aangifte onduidelijk? Klik dan op het vraagteken in de aangifte. Daar staat waarom of hoe u iets moet invullen.
  • Voorkom dat het aangifteprogramma automatisch afsluit door elke 10 tot 15 minuten iets te doen in het programma.
  • Rond bedragen af tot hele bedragen, in het voordeel van uw cliënt.
    Bij inkomsten naar beneden, bij aftrekposten naar boven.
  • U kunt altijd terug naar al ingevulde onderdelen in de aangifte.
  • Gebruik de tabtoets om naar het volgende invulveld te gaan.
    Druk shift en tab tegelijkertijd in om terug te gaan.