Les 1: Bepaal of Dienst Toeslagen in gebreke gesteld kan worden
Mensen kunnen Dienst Toeslagen in 4 situaties in gebreke stellen:
- Er is te laat beslist over een aanvraag of wijziging.
- De definitieve berekening is te laat gemaakt.
- Er is te laat beslist op een bezwaar.
- Er is te laat beslist op een verzoek om herziening.
Er is te laat beslist over een aanvraag of wijziging
Uw cliënt heeft de beslissing op de aanvraag of wijziging nog niet ontvangen, terwijl er al meer dan 13 weken zijn verstreken. Uw cliënt heeft ook geen brief ontvangen waarin staat dat we de termijn verlengen. Als er meer informatie nodig is, kunnen we de termijn verlengen met 13 of 26 weken.
De definitieve berekening is te laat gemaakt
Uw cliënt heeft nog geen definitieve berekening ontvangen en ook geen brief staat dat we meer tijd nodig hebben. Lees meer over wanneer uw cliënt de definitieve berekening kan ontvangen.
Er is te laat beslist op een bezwaar
Uw cliënt heeft het bezwaar op tijd ingediend en heeft de beslissing op het bezwaar nog niet binnen. Er zijn al meer dan 12 weken verstreken vanaf de datum van de beschikking en uw cliënt heeft ook geen brief ontvangen waarin staat dat de beslistermijn is verlengd.
Er is te laat beslist op een verzoek om herziening
Uw cliënt heeft een verzoek om herziening gedaan voor een beslissing over de toeslag. Er zijn 8 weken voorbij en uw cliënt heeft geen beslissing op het verzoek ontvangen. Uw cliënt heeft ook geen brief ontvangen waarin staat dat de termijn is verlengd.
Tip
Gaat het om een verzoek dat in behandeling is bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT)? Dan werkt het anders. Lees meer over In gebreke stellen UHT.
Hulpmiddelen
- Lees meer over in gebreke stellen.
- Lees meer over wanneer uw cliënt zijn definitieve berekening kan ontvangen.
- Lees meer over bezwaar maken.
- Lees meer over een verzoek om herziening doen.
Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.