Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Les 1: Bepaal of een verzoek om herziening de oplossing is

Er zijn 3 manieren om een berekening of beslissing over iemands toeslagen aan te passen of laten passen:

  • Een wijziging doorgeven doet u als de gegevens voor het berekenen van de niet kloppen. Bijvoorbeeld het inkomen, het uurtarief van de kinderopvang of de hoogte van de huur.
    Maak dan geen bezwaar, maar geef een wijziging door. Uw cliënt kan de gegevens controleren en meteen wijzigen in Mijn toeslagen.
  • Bezwaar maken doet als uw cliënt is het niet eens met de berekening. 
  • Een verzoek om herziening doet u als de bezwaartermijn voorbij is, maar uw cliënt is het toch niet eens met een definitieve berekening, boete, terug te betalen bedrag of beslissing. 

Gebruik de beslisboom om te bepalen of herziening de beste oplossing is.

Uw cliënt kan een verzoek tot herziening doen tot 5 jaar na het einde van het jaar waarover de beslissing gaat. Bijvoorbeeld: een definitieve beschikking over het jaar 2024 kan tot en met 2029 worden herzien.

Tip!  Tip

Ontvangt de cliënt de eerste definitieve beschikking over 2024 pas in 2029? Dan heeft de cliënt langer de tijd. De cliënt kan zijn verzoek om herziening nog indienen tot 1 jaar na de datum van die eerste beschikking.

Gelukt!  Hulpmiddelen

Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.