Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Les 1: uitzoeken

1.1 Kijk wat uw client moet ontvangen of betalen

In de belastingaanslag leest u of uw cliënt een bedrag moet betalen of ontvangen. We kennen 2 soorten belastingaanslagen:

  • De positieve aanslag: uw cliënt is nog een aanvullend bedrag aan belasting verschuldigd.
  • De negatieve aanslag: uw cliënt heeft te veel belasting afgedragen.

Heeft uw cliënt recht op een terugbetaling, dan is het afhankelijk van andere openstaande bedragen of het bedrag daadwerkelijk wordt uitgekeerd of wordt verrekend.

In het Overzicht betalen en ontvangen (opent in nieuw venster) ziet u wat uw cliënt nog ontvangt of moet betalen. Uw cliënt logt hiervoor in met DigiD. U kunt zich ook laten machtigen. Op die manier kunt u namens uw cliënt het Overzicht betalen en ontvangen inzien.

1.2 Vertel uw client wanneer zij hun geld ontvangen of hoe zij moeten betalen

U vertelt uw cliënt dat die geld ontvangt of juist moet terugbetalen. Lees meer over het ontvangen van geld van de Belastingdienst op Ik krijg geld van de Belastingdienst – wanneer staat het op mijn rekening? (opent in nieuw venster).

Meer informatie over betalen staat op Hoe kan ik betalen? (opent in nieuw venster). Er zijn verschillende mogelijkheden:

Het is erg belangrijk dat uw cliënt betaalt vóór de aangegeven datum. Lukt dit niet, dan kunt uw cliënt uitstel of een betalingsregeling aanvragen (opent in nieuw venster). Een betalingsregeling geldt maximaal 12 maanden. Uw cliënt kan dit regelen door te bellen naar de BelastingTelefoon via 0800 – 0543. Vanuit het buitenland belt uw cliënt naar +31 555 385 385.

Een betalingsregeling is ook te regelen met een Verzoek betalingsregeling of kwijtschelding voor particulieren (opent in nieuw venster) en Verzoek betalingsregeling voor particulieren buiten Nederland) (opent in nieuw venster). Lees meer op Kom ik in aanmerking voor kwijtschelding? (opent in nieuw venster).

Gaat uw cliënt in bezwaar of beroep? Dan krijgt uw cliënt uitstel van betaling. Lees meer in de taak ‘Bezwaar maken en in beroep gaan’.

Tip!  Tip
  • Betaalt uw cliënt met iDEAL? Dan kan uw cliënt alleen het volledige bedrag betalen. Uw cliënt kan iDEAL niet gebruiken om termijnbedragen van een betalingsregeling te betalen.
  • Op de pagina Overzicht betalen en ontvangen (opent in nieuw venster) ziet u welke bedragen uw cliënt moet betalen of gaat ontvangen. Met alle informatie die u nodig hebt om het geld over te maken. Met eeen machtiging kunt u dit overzicht ook namens uw cliënt bekijken.

Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.