Les 2: Zorg dat uw cliënt alles bij zich heeft
U hebt de volgende informatie van uw cliënt nodig om te kunnen helpen met toeslagen:
- het rekeningnummer
- een indicatie van het inkomen en vermogen
Daarnaast is het belangrijk dat cliënten het volgende meenemen:
- een geldig legitimatiebewijs
- een werkend DigiD met wachtwoord of een DigiD machtigingscode
Uw cliënten moeten voor kinderopvangtoeslag en huurtoeslag aanvullende documenten meenemen:
Benodigdheden kinderopvangtoeslag
- het contract met de kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau
- een overzicht van de uren kinderopvang en het uurtarief, als dit niet in het contract staat
Benodigdheden huurtoeslag
- het huurcontract.
- de servicekosten en documenten van de servicekosten: energiekosten, schoonmaakkosten, huismeesterkosten en kosten voor dienst- en recreatieruimten, als dit niet in het huurcontract staat.
Tips
- Vraagt uw cliënt een toeslag aan samen met een toeslagpartner of medebewoner? Geef dan duidelijk aan dat zij ook de juiste persoonlijke documenten meenemen. Gezamenlijke documenten, zoals een huurcontract of contract met de kinderopvangorganisatie, hoeft uw cliënt maar 1 exemplaar mee te nemen.
- Heeft een cliënt de benodigde documenten niet bij zich? Leg dan uit welke ontbreken. Geef een overzicht mee waarin staat welke documenten nodig zijn en maak een nieuwe afspraak. Sla de gegevens die u al heeft ingevuld op. Op een later moment kunt u dit aanvullen.
Hulpmiddelen
- Lees meer over inkomen dat telt voor toeslagen.
- Lees meer over vermogen dat telt voor toeslagen.
Als u ingelogd bent klikt u op de knop 'Afronden les' om uw voortgang bij te houden.