Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer

Les 4: Een persoonlijke betalingsregeling treffen

Kan uw cliënt het maandelijkse bedrag van de standaard betalingsregeling niet betalen? In uitzonderlijke gevallen mag uw cliënt gebruikmaken van een persoonlijke betalingsregeling. De persoonlijke betalingsregeling kan u samen met uw cliënt aanvragen met een formulier dat is te vinden via de pagina persoonlijke betalingsregeling. U helpt uw cliënt met een persoonlijke betalingsregeling door de volgende stappen te doorlopen:

Hebben wij de aanvraag ontvangen? Dan ontvangt uw cliënt binnen 8 weken een brief waarin staat of er een persoonlijke betalingsregeling wordt gegeven. In die brief staat ook wat het nieuwe maandbedrag is.

Tip!  Tips
  • Vraag de persoonlijke betalingsregeling op tijd aan. Doe de aanvraag voor de uiterste betaaldatum. Deze datum staat op het bericht bij de betaalinformatie die uw cliënt heeft gekregen. 
  • Het formulier persoonlijke betalingsregeling kan u of uw cliënt op 2 manieren verzenden:
    • Het formulier uitprinten en opsturen. 
    • Het formulier digitaal verzenden. Uw cliënt moet hiervoor inloggen met DigiD. 
  • Vraag de persoonlijke betalingsregeling alleen aan als uw cliënt écht niet in staat is terug te betalen volgens de standaard betalingsregeling. 
  • Heeft uw cliënt een toeslagpartner die zelf ook een toeslagbedrag moet terugbetalen? En wil de toeslagpartner ook een persoonlijke betalingsregeling? Dan moeten uw cliënt en de toeslagpartner allebei met een eigen formulier een persoonlijke betalingsregeling aanvragen. Er lopen dan 2 regelingen.