-
aangifte ib 2025
Client heeft sinds 7-10 2025 recht op een PW uitkering. Dat wordt gemeld in een brief van 16-1-2026. Op 31-12-2025 wordt een voorschot uitbetaald van 2250 euro. Dit is bij de belastingdienst niet bekend, blijkens de vooraf ingevulde gegevens in de ontwerp aangifte 2025. Mevrouw heeft in 2025 wel inkomen gehad, doch dit is niet gemeld door de uitkeringsinstantie. Hoe ga ik hier mee om bij de afronding van de aangifte 2025?
Gelukt! Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord
2 reacties
-
Arno Havermans 17 juni 2026 om 10:53
Ik zou in de aangifte 2025 zeker geen melding maken van het ontvangen voorschot. Ik zou dus de volgens mij correcte werkwijze van de uitkeringenadministratie van de betrokken gemeente volgen door de uitkering niet eerder dan in 2026 te verwerken.
Een voorschot is namelijk geen belastbaar inkomen, het is een renteloze lening die later met de uitkering wordt verrekend (zie evt. art. 52 van de Participatiewet).
De uitkering zelf is uiteraard wel belastbaar inkomen maar die is pas toegekend in 2026. Het jaar van toekenning geeft hier de doorslag, niet de periode waarover het recht heeft bestaan. De eerste uitbetaling vindt na de toekenning pas plaats in 2026, uiteraard onder verrekening van het voorschot. 2026 Is daarom het jaar van heffing.
Als u volgend jaar de aangifte 2026 van uw cliënte invult, zult u bij de vooringevulde gegevens de volledige PW uitkering aantreffen over de periode vanaf 7 oktober 2025 tot de einddatum van de uitkering in 2026. Voor de belastingheffing valt dat gehele bedrag in 2026.
-
Moderator Tanja 18 juni 2026 om 11:02
Gelukt! Geaccepteerd antwoord
Citaat starten
Arno Havermansgeschreven op 17 June 2026 om 10:53Einde citaatIk zou in de aangifte 2025 zeker geen melding maken van het ontvangen voorschot. Ik zou dus de volgens mij correcte werkwijze van de uitkeringenadministratie van de betrokken gemeente volgen door de uitkering niet eerder dan in 2026 te verwerken.
Een voorschot is namelijk geen belastbaar inkomen, het is een renteloze lening die later met de uitkering wordt verrekend (zie evt. art. 52 van de Participatiewet).
De uitkering zelf is uiteraard wel belastbaar inkomen maar die is pas toegekend in 2026. Het jaar van toekenning geeft hier de doorslag, niet de periode waarover het recht heeft bestaan. De eerste uitbetaling vindt na de toekenning pas plaats in 2026, uiteraard onder verrekening van het voorschot. 2026 Is daarom het jaar van heffing.
Als u volgend jaar de aangifte 2026 van uw cliënte invult, zult u bij de vooringevulde gegevens de volledige PW uitkering aantreffen over de periode vanaf 7 oktober 2025 tot de einddatum van de uitkering in 2026. Voor de belastingheffing valt dat gehele bedrag in 2026.
Hallo Frans, wat Arno hier aangeeft klopt. Wij volgen de jaaropgave, dus als het vermeld staat op de jaaropgave van 2026 vermeld je het inkomen in de aangifte inkomstenbelasting van dat jaar. Je kan dit uitvragen bij de uitkerende instantie.
-