Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer
  • ECLI:NL:RBZWB:2026:6387 (kwalificatie lening als eigenwoningschuld)

Belastingplichtige sluit een financieringsovereenkomst voor de verbouwing van de eigen woning. Op de lening hoeft tijdens de bouwperiode niet afgelost te worden. Na afloop van de verbouwing moet de lening  contractueel in 240 maandelijkse termijnen worden afgelost.

In 2022 vond geen aflossing plaats; wel rentebetaling. De Belastingdienst stond renteaftrek van de betreffende lening niet toe, hetgeen werd bevestigd door de rechtbank. De lening kwalificeert door het ontbreken van de aflossingsplicht niet als eigenwoningschuld.

Mijn eerste vraag:
    Laten we aannemen dat de verbouwing op 31 december 2024 is gerealiseerd en dat op 1 januari 2025 gestart wordt met de overeengekomen aflossing, is de rente over deze lening in 2025 dan wel aftrekbaar?
    Oftewel moet de kwalificatie als eigenwoningschuld jaarlijks beoordeeld worden?

Mijn tweede vraag:
    Laten we aannemen dat bij de verstrekking van de lening financierinskosten zijn gemaakt (notaris, advieskosten e.d.). Die kosten zijn dus gemaakt in het jaar waarin de lening niet als eigenwoningschuld kwalificeert.
    Is mijn conclusie correct dat de datum van betaling bepalend is en dat daardoor deze kosten niet in het jaar van betaling maar ook in latere jaren niet aftrekbaar zijn?

• Dit onderwerp is gewijzigd op 11 augustus 2026.
Gelukt!  Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord

2 reacties

Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen