Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de footer
  • Gebruik machtigingen vraag

    Veel klanten van onze werkgroep vragen een machtigingscode voor Inkomstenbelasting en Toeslagen op het bekende nummer. Dat is geen probleem. Men zegt dan dat iemand anders het invult en men krijgt de code. Stel het volgende; Iemand komt met de code bij mij. Ik activeer hem en ga invullen. Nu komt men er later achter dat er zaken vergeten zijn mee te nemen en men wil dus een nieuwe aangifte doen. Nu ben ik niet meer aanwezig en gaat men naar een collega om een en ander aan te passen. De vraag is dus, kan een andere collega dezelfde code gebruiken, ook al is hij reeds eenmaal gebruikt, om de nieuwe aangifte te doen  of moet er een nieuwe code aangevraagd worden. Ik weet dat er meer vrijwillige invullers zijn die met dit probleem zitten.  Ik hoor het graag.

2 reacties

  • Hallo, een machtiging wordt afgegeven per jaar, per middel én per persoon. Als de code geactiveerd is, dan wordt deze gekoppeld aan de DigiD of E-herkenning van de vrijwilliger. Dit kan dan niet meer wijzigen. De machtiging kan dan alleen nog maar ingetrokken worden. Wil de klant toch hulp als de eerste vrijwilliger niet aanwezig is? Dan moet er een nieuwe machtigingscode worden aangevraagd en meegenomen door de klant.

    • Citaat starten
      Redactie Kennisnetwerk
      geschreven op 3 September 2025 om 10:11

      Hallo, een machtiging wordt afgegeven per jaar, per middel én per persoon. Als de code geactiveerd is, dan wordt deze gekoppeld aan de DigiD of E-herkenning van de vrijwilliger. Dit kan dan niet meer wijzigen. De machtiging kan dan alleen nog maar ingetrokken worden. Wil de klant toch hulp als de eerste vrijwilliger niet aanwezig is? Dan moet er een nieuwe machtigingscode worden aangevraagd en meegenomen door de klant.

      Einde citaat

      Fijn, nu is het duidelijk want hier is al vaker over gevraagd. Dank.

Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen