-
Saldoverklaring?Verklaring geruisloze terugstorting
Ik heb een meneer op mijn spreekuur gehad met het volgende:
Meneer heeft betaalde lijfrentepremies of -stortingen niet geheel afgetrokken in zijn aangiftes (jaren geleden al). Hij kan misschien voorkomen dat hij belasting betaalt over de volledige uitkeringen of de volledige afkoopsom, is te lezen op de site van de Belastingdienst. Er dient dan een Saldoverklaring/Verklaring geruisloze terugstorting aangevraagd te worden bij de Belastingdienst. Bij die aanvraag dient onder andere een overzicht meegestuurd te worden van wat meneer per jaar betaalde aan premies of stortingen van zijn lijfrente, en de bewijsstukken daarvan. Meneer heeft echter geen bewijsstukken meer, hij kan in zijn administratie thuis ook niets vinden. Nu de lijfrente tot uitbetaling gaat komen, wil meneer voorkomen belasting te moeten betalen; omdat hij deze niet heeft afgetrokken in de aangiftes (van jaren gelden). De Verzekeraar geeft echter geen info; er werd naar de Belastingdienst gewezen, dat zij toestemming moeten geven aan de Verzekeraar om deze info te delen met meneer.
Mijn vraag is: Is iemand al een keer zo een situatie tegengekomen en wat kan de Belastingdienst betekenen in zo een situatie (als je dus geen bewijsstukken hebt door omstandigheden)? Want zonder bewijsstukken denk ik geen Saldoverklaring/Verklaring geruisloze terugstorting?
Succes Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord
2 reacties
-
Arno Havermans 23 oktober 2025 om 22:31
Succes Geaccepteerd antwoord
Ik kan u vertellen wat ik in een, zelfs qua details, zeer vergelijkbaar geval tot nu toe gedaan heb – de behandeling van de betreffende aangifte is nog niet afgerond.
We zitten hier in art. 3.107a Wet IB 2001: onder bepaalde voorwaarden en tot een bepaald maximum kunnen in het verleden betaalde, doch niet op het fiscaal inkomen in aftrek gebrachte, lijfrentepremies in mindering komen op (dus: gesaldeerd worden met) het (te) belaste(n) deel van de (te) ontvangen lijfrentetermijnen.
De wettekst legt de bewijslast bij de belastingplichtige: hij (m/v) moet aannemelijk maken dat de betaalde premies geheel of gedeeltelijk niet als uitgave voor inkomensvoorziening in aanmerking zijn genomen.
Het gaat dus om twee vragen: heeft de belastingplichtige de premiebetalingen verricht en heeft de belastingplichtige deze deels of helemaal niet ten laste van zijn inkomen gebracht.
Bewijs van de premiebetalingen heb ik kunnen verkrijgen van de verzekeringsmaatschappij waar de polis was afgesloten. Dat is de logische partij die beschikt over de gegevens. Dat de verzekeraar u naar de Belastingdienst stuurt omdat laatstgenoemde toestemming voor die informatie zou moeten geven, kan ik niet begrijpen. De Belastingdienst heeft daar niets mee te maken; dit is een kwestie tussen verzekeraar en verzekerde. Het staat een verzekeraar geheel vrij om cliënten te informeren over premiebetalingen. Het lijkt me, als ik zo vrij mag zijn, meer onwil dat u de gegevens niet heeft gekregen.
Nadat ik van de verzekeraar het bewijs van de premiebetalingen had ontvangen, heb ik me daarmee voor het bewijs dat premies niet in aftrek zijn gebracht voor de jaren 2011 en jonger gericht tot de Belastingdienst middels het aanvragen van een saldoverklaring als waar u op doelt. Die saldoverklaring is zonder problemen verschaft (waarbij de belastingplichtige aanvullend moest verklaren dat hij niet alsnog aftrek zou vragen voor de niet-afgetrokken premies).
Het werkelijke probleem, althans in mijn geval maar waarschijnlijk ook bij u, ligt in de jaren 2010 en ouder. Over die jaren zijn bij de Belastingdienst geen gegevens meer vastgelegd over de aftrek van dergelijke premiebetalingen. De Belastingdienst bewaart de gegevens veertien jaar – voor het jaar 2011 gaat de tijd ook al dringen!
Het bewijs van betaling is er (zie hiervoor) maar het is aan de belastingplichtige om aannemelijk te maken dat die betalingen of een deel ervan niet in aftrek gebracht zijn. Hier geldt de vrije bewijsleer. Alles wat u maar kunt bedenken en kunt laten zien dus. Zo heb ik onderzocht of er oude bankgegevens op te vragen zijn waarmee bewijs geleverd zou kunnen worden dat er geen belastingteruggave is geweest. Misschien kan de Belastingdienst in de eigen administratie zien dat er überhaupt over bepaalde jaren geen aangiftebrief is verzonden en/of dat geen aangifte gedaan is – m.a.w. dat de belastingplichtige niet was “beschreven” - die gegevens worden misschien langer dan veertien jaar bewaard. Misschien kunnen de feiten en omstandigheden van het concrete geval, te verklaren en toe te lichten door de belastingplichtige, een volstrekt aannemelijke casus opleveren. Ondanks het bewijsvoorschrift is het natuurlijk zo dat het erg moeilijk is om te bewijzen dat iemand iets niet gedaan heeft. De Belastingdienst vraagt min of meer standaard om aangiften en aanslagen maar juist die ontbreken als iemand geen aangifte heeft gedaan. Evenmin kan de Belastingdienst aannemelijk maken dat dat iets wel gedaan is – de gegevens ontbreken immers ook daar voor zover ze ouder zijn dan veertien jaar.
Ik begrijp dat dit waarschijnlijk geen bevredigend antwoord voor u is maar zwart-witter zal het niet worden. Dit stukje blijft een grijs gebied. Ik heb er zo goed als géén jurisprudentie over kunnen vinden (uitzondering: zie hieronder) wat eigenlijk wel vreemd is want ik heb zo maar een vermoeden dat veel belastingplichtigen in een vergelijkbare positie zitten. Ooit hebben ze zich een polis laten verkopen, wie weet met grote beloftes over het te verwachten resultaat. Als ze pech hadden, was het ook nog een woekerpolis. Maar echt zinvol was de polis nooit omdat er geen ruimte was voor aftrek van de premies. Dat de documenten ontbreken is in mijn ervaring bepaald geen uitzondering. Nu de uitkeringen gaan lopen, volgt nog een flinke rekening van de fiscus.
- Ik ben zeer geïnteresseerd in de relevante ervaringen van bezoekers van dit Forum
- Van harte ter lezing aanbevolen: https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/is-er-een-alternatief-voor-de-saldoverklaring-bij-niet-afgetrokken-lijfrentepremies/ inclusief de in dit artikel opgenomen uitspraak van Rechtbank Den Haag
-
Wim Reimert 23 oktober 2025 om 17:13
Dat de belastingdienst bewijsstukken wil zien lijkt mij logisch. Jouw cliënt heeft een bewijsplicht naar de belastingdienst dus is het logisch dat zij dat niet voor hem gaan onderzoeken.
Ik zie niet in waarom de verzekeraar niet aan de betaler zou mogen verklaren welke bedragen aan premie hij heeft betaald. Ik denk dat dit onwil is. In de praktijk ben ik verzekeraars tegen gekomen die niet wilden meewerken, maar ook verzekeraars die een keurig staatje met betaalde bedragen aanleverden.