Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer
  • Voorlopige aanslag 2026

Mijn client heeft AOW en een ruim Pensioen. Tot vorig jaar werd er bij de AOW geen loonbel. ingehouden waardoor hij een voorlopige aanslag kreeg. Nu is dit veranderd per 1 januari maar hij heeft toch een voorlopige aanslag gekregen. Als ik deze wil wijzigen dan kan ik niet de inhoudingen wijzigen. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit wordt aangepast? Bij de bel tel. kreeg ik te horen dat dit per brief moet gebeuren maar de verwerkingstermijn is minimaal 8 weken. Dan is de eerste bet.termijn al verstreken en komt hij in de problemen.

• Dit onderwerp is gewijzigd op 20 januari 2026. Voorlopige aanslag valt onder 'Inkomstenbelasting'
Gelukt!  Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord

3 reacties

• Onder de Aanvullende vragen in het VA-programma 2026, helemaal aan het eind, ziet u een checkbox bij "Berekende loonheffing aanpassen". Als u die box aanvinkt, komt u in het scherm "Zelf loonheffing berekenen". Daar kunt u de bedragen invullen die u zelf heeft uitgerekend.

De reeds opgelegde VA zal dan automatisch worden aangepast. Hoe snel dat gaat en of dat vóór de vervaldatum van de eerste termijn zal lukken, weet ik niet. Meestal duurt dat zo'n vier of vijf weken dus dat zou net passen.

Hier kunt u de opties bekijken en zelfs een berekening maken van de betaling als de vermindering van de voorlopige aanslag te lang op zich laat wachten.

• Citaat starten
      Arno Havermans
      geschreven op 19 January 2026 om 16:32

Onder de Aanvullende vragen in het VA-programma 2026, helemaal aan het eind, ziet u een checkbox bij "Berekende loonheffing aanpassen". Als u die box aanvinkt, komt u in het scherm "Zelf loonheffing berekenen". Daar kunt u de bedragen invullen die u zelf heeft uitgerekend.

De reeds opgelegde VA zal dan automatisch worden aangepast. Hoe snel dat gaat en of dat vóór de vervaldatum van de eerste termijn zal lukken, weet ik niet. Meestal duurt dat zo'n vier of vijf weken dus dat zou net passen.

Hier kunt u de opties bekijken en zelfs een berekening maken van de betaling als de vermindering van de voorlopige aanslag te lang op zich laat wachten.

Einde citaat

Hartelijk dank voor dit antwoord. Dit hebben we inmiddels gedaan en is gelukt.

• Gelukt!  Geaccepteerd antwoord
      Citaat starten
      Arno Havermans
      geschreven op 19 January 2026 om 16:32

Onder de Aanvullende vragen in het VA-programma 2026, helemaal aan het eind, ziet u een checkbox bij "Berekende loonheffing aanpassen". Als u die box aanvinkt, komt u in het scherm "Zelf loonheffing berekenen". Daar kunt u de bedragen invullen die u zelf heeft uitgerekend.

Einde citaat

Hallo Henk, de informatie die Arno hier verstrekt klopt. Je kunt dit zelf aanpassen als je meerdere inkomens hebt, het inkomen hoger is dan de grens van € 46.002 en als je pensioengerechtigd bent.

Mocht het niet lukken om de loonheffing aan te passen, vul dan de voorlopige aanslag zo goed mogelijk in én stuur daarnaast een schriftelijk verzoek naar jullie eigen belastingkantoor. Voeg bij dit verzoek alle relevante inkomensgegevens toe. Wij sturen dan vervolgens binnen 8 weken na ontvangst een bericht.

Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen