Ga direct naar de inhoud Ga direct naar de filters Ga direct naar de footer
  • Zorgverzekeringswet 2025 en 2026

Geachte lezer,

In werk als vrijwilliger bij een maatschappelijke organisatie ben ik het volgende probleem tegen gekomen.

Mw. is woonachtig in Nederland en geniet naast haar salaris een ongevallen uitkering van België. Over dit laatste inkomen is zij premie A.O.W verschuldigd middels een aanslag. Tevens ontvangt zij aanslagen zorgverzekeringswet  2025 en 2026. Zij is via Polis overdracht  verzekerd in België voor ziektekosten. Mijn vraag: Is de opgelegde aanslag Zorgverzekeringswet terecht of niet ?

Graag had ik een antwoord op mijn vraag om tot een juiste belastingheffing te komen. Kan ook telefonisch via 06 22633653

Bedankt,

H.M.G. Meijs

Gelukt!  Deze vraag heeft een geaccepteerd antwoord

2 reacties

• Graag uw reactie op mijn vraag

• Gelukt!  Geaccepteerd antwoord
      Citaat starten
      Hub Meijs
      geschreven op 15 April 2026 om 13:20

Graag uw reactie op mijn vraag

Einde citaat

Hallo Hub, iedereen die in Nederland woont er werkt is in Nederland verzekerd voor de premies volksverzekeringen en de premie Zorgverzekeringswet (ZvW). Wanneer de uitkerende instantie de bijdrage ZvW niet hoeft in te houden, moet de inkomensafhankelijke bijdrage via een aanslag Zorgverzekeringswet betaald worden. Meer hierover lees je op onze website.

Het is niet duidelijk wat je bedoelt met 'in België verzekerd voor ziektekosten'. Bekijk de website van grensinfo eens, je vindt hier veel informatie over belastingen, zorg en uitkeringen.

Denkt u mee

Wilt u reageren? Log dan eerst in.

Inloggen